Küresel otomotiv pazarında her beş araçtan biri tamamen elektrikli

PwC’nin Strategy& ekibi tarafından yayımlanan “Elektrikli Araç Satış İncelemesi 3. Çeyrek 2025” raporuna göre, 2025’in üçüncü çeyreğinde tamamen elektrikli araçların (BEV) satışları, geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 35 artarak toplam satışların yüzde 21’ine ulaştı. Böylece, küresel otomotiv pazarında her beş araçtan biri artık tamamen elektrikli hale geldi.
Çin pazarı, elektrikli araç satışlarında büyümenin motoru olmaya devam ediyor. Ülkede BEV satışları yıllık bazda yüzde 36 artarak üç milyonun üzerine çıktı. Çin’in elektrikli araçlardaki pazar payı ise yüzde 34 seviyesine yükseldi.
Avrupa Birliği’nin en büyük beş pazarı —Almanya, Birleşik Krallık, Fransa, İtalya ve İspanya— genelinde BEV satışları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 32 artış gösterdi. Almanya bu büyümeye öncülük ederek satışlarda yüzde 45’lik bir artış kaydetti. Birleşik Krallık’ta ise BEV’lerin toplam pazar payı yüzde 23’e ulaşarak Avrupa’daki en yüksek oranlardan biri oldu.
Amerika Birleşik Devletleri’nde BEV satışları yıllık bazda yüzde 22 artarak ülke tarihinde ilk kez toplam satışların yüzde 10’unu oluşturdu. Uzmanlar bu artışta, Eylül ayı sonunda sona eren vergi kredisi teşviklerinin önemli rol oynadığını belirtiyor.
Asya genelinde elektrikli ve plug-in hibrit araçların (EV ve PHEV) payı hızla yükseliyor. Çin dışında Güney Kore’de BEV satışları yüzde 86 artarak pazar payını yüzde 18’e taşıdı. Japonya’da ise hibrit araçların hakimiyeti devam ederken, tamamen elektrikli modellerin payı hâlâ sınırlı düzeyde.
Rapor, hibrit araçların bazı pazarlarda yeniden ivme kazandığını ve içten yanmalı motorlu araçların pazar payının azalmaya devam ettiğini ortaya koydu. Özellikle ABD’de hibrit modellerin satış artışı dikkat çekiyor.
Küresel dönüşüm devam ediyor
PwC Strategy& raporuna göre, elektrikli araç pazarındaki büyüme eğilimi önümüzdeki dönemde de sürecek. BEV modellerinin payındaki yükseliş, hükümet teşvikleri, maliyet düşüşleri ve şarj altyapısındaki gelişmelerin etkisiyle destekleniyor. Ancak rapor, geçiş sürecinin bölgelere göre farklı hızlarda ilerlediğine de dikkat çekiyor.
Altyapı yatırımları, pil üretim kapasitesi, enerji fiyatları ve regülasyonlar, küresel otomotiv endüstrisinin dönüşümünde belirleyici unsurlar olmaya devam edecek.